placeholder

Hoe dragen de doeners en doorbrekers bij aan een leefbare wereld?

De snelheid waarmee dieren en planten uitsterven, was in tien miljoen jaar nog niet zo hoog. Oerbossen zijn zo goed als verdwenen en van de wetlands is nog maar 15% over. Oceanen warmen op en verzuren, waardoor koraalriffen in de afgelopen 150 jaar zijn gehalveerd (NRC, 2022, De snelheid waarmee dieren en planten uitsterven was in 10 miljoen jaar niet zo hoog).

In klimaattoppen en conferenties over biodiversiteit worden problemen in kaart gebracht en worden mondiale afspraken op politiek niveau gemaakt. De doeners en doorbrekers van onze samenleving nemen het heft in eigen handen en kijken naar manieren om op individueel niveau iets bij te dragen aan een leefbare wereld. In het Groote Museum vertellen ze over hun initiatieven. Hier lees je een korte samenvatting van de presentaties van Laurie Kos en Esther Mutsaers.

Forse feiten

Laurie Kos (mede-oprichtster van Groen Pensioen) voelde zich gefrustreerd, bedroefd, boos en vooral machteloos door de constante stroom van slecht nieuws over het klimaat. Na een periode van neerslachtigheid, begon ze haar machteloosheid in twijfel te trekken. ‘Ben ik wel machteloos? Vooral doordat ik niets deed voelde ik mij machteloos. Ik hield mezelf gevangen. Moest ik niet gewoon moed verzamelen en mijn verantwoordelijkheid nemen?’

Toen Laurie werd gewezen op de macht en kracht van geldstromen, dook ze in de wereld van pensioenfondsen. In eerste instantie sprak het onderwerp haar niet direct aan: Een collega vertelde mij een onsamenhangend verhaal over pensioenfondsen. Ik was 25 jaar oud en bij de term pensioenfonds haakte ik al snel af, want dat klonk natuurlijk retesaai. Ze overtuigde mij er echter wel van deel te nemen aan een bijeenkomst over de fossielvrije beweging; een beweging die zich inzet om banden met fossielvrije bedrijven te verbreken. Daar leerde ik dat er maar liefst 1500 miljard euro omgaat in Nederlandse pensioenfondsen. Dat is een hoop geld, wat onder andere geïnvesteerd wordt in fossiele brandstoffen, de vee-industrie, tabak en wapens.’

Voor Esther Mutsaers begon de bewustwording bij een documentaire over textielafval. Hierdoor werd ze met haar neus op de feiten gedrukt. ‘Gemiddeld bezitten Nederlanders 173 kledingstukken. Per jaar kopen we 50 stukken erbij en gooien we er 40 weer weg. We produceren 135 miljoen kilo afvaltextiel per jaar. Natuurlijk kun je hier enigszins duurzaam mee omgaan. Je kunt het doneren via de kledingbak, maar veel belandt uiteindelijk toch op een grote berg in de woestijn van Chili. 55% van de afgedankte kleding wordt simpelweg in de fik gestoken. Dat maakt de kledingindustrie de op twee na meest vervuilende industrie. Alleen olie en gas zijn grotere boosdoeners dan kleding,’ aldus Esther.

Inzetten voor een leefbare wereld

‘We kopen teveel en dumpen te makkelijk,’ aldus Esther. ‘Dat moet anders!’ Ze besloot NUTT Amsterdam op te richten. NUTT staat voor "nuttig". Esther verzamelt afvalkleding van iedereen die het wil doneren. Ze ziet deze kleding niet als afval, maar als rijke grondstof. Met de stoffen maakt ze vervolgens zelf ge-upcyclede blazers in haar atelier in Amsterdam. Esther laat weten: ‘Er is geen risico op slechte arbeidsomstandigheden, want ik doe alles zelf.’ Als coupeuse wil ze een verschil maken en hoopt ze dat de mensen die haar blazers dragen het verhaal doorvertellen, met het idee dat de industrie uiteindelijk milieuvriendelijker wordt.

Laurie wilde ook aan de slag gaan. Samen met een diverse groep, die zij pensioenvergroeners  noemt, besloot ze pensioenfondsen te motiveren uit fossiele bedrijven te stappen en te investeren in hernieuwbare energie. Met Groen Pensioen informeert en activeert ze pensioendeelnemers kritisch te kijken en zich uit te spreken over waar hun geld belegd wordt. Dit doen ze door middel van onderzoek, webinars en 1-op-1-gesprekken. Ze denken mee over hoe je in gesprek kunt raken met jouw pensioenfonds, bijvoorbeeld middels een brief of een petitie.

Samen sta je sterk

Laurie moedigt iedereen in het publiek aan om ook zelf actie te ondernemen: ‘De grootste maatschappelijke veranderingen zijn begonnen met een vorm van actie. Wil je ook in actie komen? Kies dan vooral een vorm van actie die bij jou past. Je kunt jezelf aan een tafel vastlijmen, meelopen in een klimaatmars of een brandbrief sturen naar een pensioenfonds. Je kunt op verschillende manieren het verschil maken, maar doe het vooral samen.’

Waar haalt Esther de motivatie en energie vandaan om zich dagelijks hard te maken voor haar idealen? ‘Als je alleen achter je keukentafel zit, kan het lastig zijn om deze energie op te brengen. Maar door je te verenigen en elkaar te spreken tijdens evenementen, heb je het gevoel dat je er niet alleen voor staat. Dat gevoel geeft de motivatie om door te zetten en samen te blijven strijden voor een betere, leefbare wereld.’

Laat je inspireren

Groene doeners en doorbrekers zijn er in alle soorten en maten; van de voetbalvader die zijn clubhuis verduurzaamd, de buurman die de straat van stoeptegels bevrijdt, tot de student die campagne voert voor rechten voor rivieren. Ben je benieuwd naar andere initiatieven die in het Groote Museum gepresenteerd worden? Houd de agenda in de gaten ga het gesprek aan tijdens de bijeenkomsten.

placeholder