Bezoek met jouw klas het Groote Museum
Jij gaat met jouw klas op expeditie door het ARTIS-Groote Museum. In het museum gaan jullie op zoek naar jezelf en de verbinding die je hebt met de wereld om je heen. Is alles met elkaar verbonden?
Is natuurbehoud ook zelfbehoud?
Wij diersoort de mens zijn onderdeel van ‘de natuur’ waarin door toedoen van de mens de biodiversiteit onder druk komt te staan. Steeds meer soorten verdwijnen, en de een na de andere crisis kondigden zich aan. Op welke manier heeft de mens invloed op ‘de natuur’? Is natuurbehoud ook zelfbehoud? Een begeleid programma waarbij er plenaire wordt gestart en afgesloten en leerlingen in groepjes het museum in gaan om vragen te beantwoorden. Door de krachten te bundelen krijgen leerlingen gezamenlijk een inkijkje in de rijkdom van de biodiversiteit.
Geschikt voor: vmbo T en onderbouw havo vwo
Dit lesprogramma sluit aan bij kerndoelen uit domein Mens en Natuur (29,30, 34) en Mens en Maatschappij (36).
Maakbaarheid: wat brengt het ons en waar houdt het op?
De meeste organisme hebben geen handen nodig. Die van jou en enkele andere organisme zijn zo geëvalueerd dat ze dingen kunnen vastpakken. Toen jouw voorouders rechtop gingen lopen, werden ze pas echt handig. Om te maken en te breken. Te scheppen en te slopen. Wat ooit begon met simpel gereedschap, hakken, snijden, en vuur maken, is uitgegroeid tot genetische manipulatie en baby’s op bestelling. Maakbaarheid: Wat brengt het ons en waar houdt het op? Een begeleid programma waarbij er plenaire wordt gestart en afgesloten en leerlingen in groepjes het museum in gaan en aan een opdracht werken.
Geschikt voor: bovenbouw havo, vwo en mbo
Dit lesprogramma sluit aan bij kerndoelen uit domein Mens en Natuur (30)